Konceptet FRG tillkom på initiativ från Civilförsvarsförbundet. Företrädaren till MSB, Krisberedskapsmyndighetens beslutade 2004 att ge Civilförsvarsförbundet utbildningsansvaret. 2005 etablerades den första gruppen i landet. Myndigheten hade tidigare sett ett behov av att få struktur i att ta emot spontanfrivilliga liksom att organisera frivilla att stötta främst kommuner vid samhällsstörningar.
Civilförsvarsförbundet fick uppdraget av myndigheten att ta fram utbildningsmodeller, genomföra utbildningar och utveckla konceptet. Bland annat genomförs förutom en grundutbildning som redovisas i bilaga även påbyggnadskurser centralt. Även regionalt och lokalt genomförs olika kompletterande utbildningar. Det är också respektive kommun som kan bestämma att en viss kunskap ska ingå i en FRG.
Civilförsvarsförbundet har utbildningsansvaret och är motorn i FRG. Civilförsvarsförbundet är drivande för att etablera och utveckla FRG men varje FRG har en kommun som huvudman.
Utbildningarna finansieras numera av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, via det statliga 2:4-anslaget. FRG och utbildningarna är öppna för alla men staten finansierar bara utbildningen för den som är medlem i någon av landets 18 frivilliga försvarsorganisationer. Det är ett informellt krav att medlemmarna i FRG också ska vara medlem i en av dessa Frivilliga Försvarsorganisationer, bland annat på grund av försäkringsfrågan vid övning och utbildning. FRG mottogs olika i kommunerna. Några förstod direkt nyttan och såg ett behov. Andra kommuner fortsatte att leva i villfarelsen att detta löser vi själva.
Det har visat sig vid både mindre och större samhällsstörningar att frivilliga krafter är både välkomna och nödvändiga. Det är bekräftat att redan organiserade och utbildade grupper är de som fungerar bäst. Ett uttalande som belyser detta är räddningsledaren under branden i Västmanland Lars-Göran ”Uddas” Uddholm som konstaterade att utan frivilliga krafter skulle släckningsarbetet varit ännu svårare. Uddholm konstaterade vidare att organiserade och övade grupper är en förutsättning. Under en samhällsstörning är det inte tillfälle att öva, grupperna måste vara förberedda innan.
Det förekom frågetecken under insatsen 2014 men aldrig tidigare hade 350 FRGare från hela landet samlats. De erfarenheter som dragits finns samlade i Västerås stads FRGs utvärdering tillsammans med Länsstyrelsen i Västmanland. Flera av de frågor som uppkom har sedan lösts, bland annat avtalsfrågan.
Frivilliga Resursgruppen, FRG, består av utbildade frivilliga som under kommunal regi är ett stöd för samhället i samband med kriser eller andra extraordinära händelser.
En medlem i FRG skriver antingen ett avtal med kommunen direkt eller, vilket blir allt vanligare, så finns ett grundavtal mellan Kommunen och Civilförsvarsförbundet där den enskilde skriver ett avtal med Civilförsvarsförbundet i kommunen för att ingå i FRG.
I avtalet med kommunen brukar det också finnas med att Civilförsvarsförbundet via FRG är den som koordinerar kontakterna med övriga FFO, Frivilliga Försvarsorganisationer.